FAQ

Som vi lærte i skolen så findes

der ingen dumme spørgsmål...

Har du spørgsmål eller brug for hjælp & vejledning så tøv ENDELIG ikke med at kontakte os. Vi sidder klar ved telefonerne og vil rigtig gerne høre fra dig. Ellers har du her på siden mulighed for at finde svar på nogle af de mest relevante spørgsmål.

Spørgsmål: ER ALLE PRODUKTER BÆREDYGTIGE?

Ja, alle vores produkter er nøje udvalgt, og er hver især bæredygtige i højere eller mindre grad. Vi har sat barren højt, og det vigtige er, at alle produkter rent faktisk gør en forskel, så du som kunde ikke kun køber ”go’ samvittighed”. Som eksempel er en kuglepen i træ el. bambus ikke bæredygtig i sig selv – kun hvis materialet er certificeret (FSC eller lign.).

Spørgsmål: HVORDAN SIKRER I, AT ALLE PRODUKTER RENT FAKTISK ER BÆREDYGTIGE?

Alle produkter er forsynet med certifikater, der dokumenterer det enkelte produkts oprigtighed. Vi går vores producenter og leverandører på klingen, og sørger for at de leverer al tilgængelig dokumentation. Stort set alle produkter har de fornødne certifikater, og de få produkter der mangler, er på vej. Det er en on-going proces, hvor vi hele tiden søger optimal transparens og sporing.

Spørgsmål: JEG KAN IKKE FINDE DET PRODUKT, JEG SØGER?

Vi har rigtig mange produkter i shoppen og udvalget dækker 90% af de behov du som kunde har brug for. Alle produkter er nøje udvalgt, men da der findes tusindvis af produkter, kan vi desværre ikke have alle med. MEN... fortvivl ikke! Der er ikke det produkt vi ikke kan hjælpe dig med - også selvom du ikke finder det i shoppen. Du skal bare gi’ og et kald og så hjælper vi dig med præcis det produkt du ønsker.

Spørgsmål: JEG HAR SET ET PRODUKT ET ANDET STED, MEN KAN IKKE FINDE DET I JERES WEBSHOP?

Skulle der være et produkt, som du har fundet et andet sted, men som ikke figurerer i vores shop, så er grunden enten at produktet ikke har den fornødne dokumentation, og derfor kan vi ikke stå inde for det. Eller også er det et nyt produkt, som er på vej ind på shoppen. Men tag fat i os… vi kan helt sikkert hjælpe.

Spørgsmål: KAN MAN FÅ LOGO PÅ ALLE PRODUKTER?

Ja… alle produkter kan forsynes med dit logo. No problemo… :-)

Spørgsmål: KAN JEG FÅ SPECIAL-DESIGNET MIT PRODUKT?

I mange tilfælde… ja. Men tag fat i os, hvis du har specielle ønsker til farve, form, størrelse etc.

Spørgsmål: KAN JEG FÅ OPLYST PANTONE-FARVERNE PÅ PRODUKTERNE?

Mange produkter er forsynet med en specifik farve-kode – specielt Profil-tøj. Men nogle produkter har ikke en farvekode, men er oplyst som standardfarver (rød, blå, grøn etc.). Hvis du er i tvivl om farven på produktet, kan du kontakte os eller bestille en prøve af produktet. 

Spørgsmål: HVORFOR HAR I OPDELT PRODUKTERNE I GOD-BEDRE-BEDST?

Det har vi for at gøre det mere overskueligt for dig som kunde. Produkterne er kategoriseret ud fra en vurdering af især kvalitet og pris. Så hvis du f.eks. er på jagt efter en paraply, som skal være rigtig god, men prisvenlig… så vil du finde nogle muligheder under kategorien BEDRE. Giver det mening?

Spørgsmål: HVORFOR ER DER DE RUNDE IKONER PÅ ALLE PRODUKTER?

Ikonerne viser på hvilken måde produktet er bæredygtigt. Det kan være en kuglepen i genbrugsplast, en mulepose i RPET eller en t-shirt i økologisk bomuld. Ikonerne viser desuden hvilken certificering, produktet har (GOTS, FAIRTRADE, FSC osv.). 

Spørgsmål: ER PRISERNE MED ELLER UDEN MOMS?

Da vi kun handler med virksomheder, er alle viste priser ex. moms. Momsbeløbet tilføjes inden du godkender din ordre.

Spørgsmål: HAR I DE LAVESTE PRISER?

Ja, vi har i hvert fald meget lave priser, og det er vigtigt for os at holde priserne så langt nede som overhovedet muligt, da bæredygtige produkter normalt er dyrere end almindelige (ligesom i f.eks. fødevarebranchen). Vi har ganske enkelt valgt at tjene mindre, for være med til at gøre en forskel…. For vi VIL en bedre verden. Lave priser gør det nemmere for dig som kunde at vælge grønt. Prismatch har vi ikke – det lader vi andre om at knokle rundt i :-)

Spørgsmål: HVAD ER ”OPSTARTSOMKOSTNINGER”?

Det er et beløb, som vores producenter opkræver af os, når der skal tryk på et produkt. Beløbet dækker oprettelse af en film/kliché (ved tryk eller gravering), program (ved broderi) osv.

Spørgsmål: BLIVER DONATIONS-BELØBET LAGT OVEN I MIN PRIS?

Nej… Det er os der gi’r :-) Den pris, du ser under produktet, er den pris du betaler…. Så der kommer ikke noget ekstra oveni. Når ordren er bekræftet, modtager du et donations-bevis pr. mail.

Spørgsmål: JEG KAN IKKE HELT FINDE UD AF, HVORDAN JEG BRUGER PRODUKT-DESIGNEREN?

Så ringer du bare til os, og så hjælper vi dig igennem. I produkt-designeren er der desuden en video-knap, du kan trykke på, hvorefter der starter en hjælpe-video, som guider dig nemt og enkelt.

Spørgsmål: HVILKE FIL-TYPER KAN JEG UPLOADE MIT LOGO I?

Det handler om at få et optimalt tryk af dit logo. Derfor er det vigtigt, at du uploader dit logo i en såkaldt ”vektor-fil” altså enten ai, eps eller pdf. Når dit logo er i vektorer, kan det nemlig skaleres op og ned i størrelse, uden at det mister skarphed/kvalitet. Hvis man gør det samme med et billede (jpg, png etc.), vil dit logo blive uskarpt. Men er du i tvivl, så tag endelig fat i os.

Spørgsmål: HVAD BETYDER Ai, EPS OG PDF?

Det er fil-formater, som gør at dit logo kan blive trykt optimalt. Derfor er det vigtigt, at du uploader dit logo i en af disse ”vektor-fil” formater. Når dit logo er i vektorer, kan det nemlig skaleres op og ned i størrelse, uden at det mister skarphed/kvalitet. Hvis du er i tvivl, tager du bare kontakt til os. Du kan også runde en grafiker… de ved også, hvad det handler om.

Spørgsmål: JEG HAR IKKE MIT LOGO I DE ØNSKEDE FORMATER/FIL-TYPER

Det er lidt noget skidt. Vi kunne godt trykke dit logo ud fra et billede (jpg eller png), men det gør vi ikke, fordi resultatet bliver dårligt. Hvis du ikke har dit logo i en ai, eps eller pdf fil, så tag enten fat i den designer/grafiker, der har lavet dit logo, eller tag fat i os. Vi hjælper gerne med at genskabe dit logo, så det kan bruges til tryk fremover.

Spørgsmål: HVORFOR ER DET VIGTIGT AT BESTEMME/ANGIVE FARVERNE I MIT LOGO?

Jo mere nøjagtigt, farverne i dit logo kan defineres, jo sikrere er vi også på, at dit logo bliver trykt i de farver dit logo rent faktisk er i. I produkt-designeren har du 3 muligheder: Enten kan du angive dine pantonefarve-koder (hvis du kender dem), eller også kan du vælge den farve fra farve-kortet, som du synes passer bedst. Endelig kan du også overlade det til os. Vi tjekker dit logo i Photoshop, som på denne måde giver os en farve-kode. Så hvis du ikke selv har mulighed for at definere farverne, kan du trygt overlade det til os. Vi har mange års erfaring :-)

Spørgsmål: JEG VIL GERNE HAVE MIT LOGO PLACERET ET ANDET STED PÅ PRODUKTET, END DEN PLACERING DER VISES?

Det kan i mange tilfælde godt lade sig gøre, men det afhænger af det enkelte produkt. Tag fat i os, og så ser vi på det sammen :-)

Spørgsmål: KAN JEG VÆLGE EN ANDEN ORGANISATION, END DEM I HAR UDVALGT?

Nej, ikke som udgangspunkt. Vi har nøje udvalgt vores organisationer, som sammenlagt giver et godt mix i forhold til at arbejde for et bedre klima.

Spørgsmål: KAN JEG LADE VÆRE MED AT DONERE?

Nej, det er obligatorisk, og det er det, fordi det er vigtigt for os at hjælpe på alle tænkelige måder. Men hvis du absolut ikke vil donere, så kontakt os, og vi finder en løsning.

Spørgsmål: HVOR MEGET DONERES DER TIL DE ENKELTE ORGANISATIONER?

Hver gang du lægger en ordre hos os, doneres en del af vores indtjening til de udvalgte klima-organisation. Donationens størrelse afhænger af ordrens størrelse og sammensætning - og vil derfor være forskellig fra ordre til ordre! 

Spørgsmål: KAN JEG BENYTTE SKATTEFORDELEN AF DONATIONEN?

Nej. Det er RightOn der betaler og dermed har skattefordelen. Ikke at det er vigtigt for os at have skattefordelen…. Den gav vi gerne videre til vores kunder, men det skattetekniske er ganske enkelt for svært at få på plads, da hver enkelt donation skal noteres hos den enkelte organisation med alle firma-oplysninger på den virksomhed, der donerer – og det ville samtidig bare gøre vores produkter tilsvarende dyrere. Derudover ville det være nemmere at vælge IKKE at donere…. og det er den forkerte vej at gå… synes vi.

Spørgsmål: HVORFOR HAR I VALGT LIGE NØJAGTIG DE ORGANISATIONER?

Samlet set udgør de udvalgte organisationer et rigtig godt mix, hvor vi kommer godt rundt om klima-problematikken. Samtidig har de hver især forskellige mærkesager, der rammer bredt.

Spørgsmål: HVORDAN BESTILLER JEG?

Du finder det produkt, du har brug for, og så skulle resten gerne give sig selv. Hvis du har brug for hjælp så tager du bare fat i os… så skal vi nok guide dig.

Spørgsmål: FÅR JEG EN KORREKTUR?

Ja, den bliver automatisk genereret, når du har designet dit produkt i produkt-designeren. Den ligger til download i indkøbskurven. Husk at se korrekturen ordentligt igennem, inden du godkender din ordre.

Spørgsmål: KAN MAN FÅ ET PRØVETRYK?

Det kan du godt. Men vær opmærksom på, at det koster ekstra alt afhængig af produktet, og det forlænger leveringstiden. Hvis du ønsker et prøvetryk, skal du tage fat i os, da det ikke er en automatisk del af web-shoppen (endnu).

Spørgsmål: HVORFOR SKAL JEG OPRETTE EN KONTO?

Fordi det er her, du altid kan gå ind at finde dine logoer, korrekturer, tidligere ordrer, leveringsadresse(r) og virksomhedsoplysninger. På den måde er det nemmere for dig at bestille igen.

Spørgsmål: KAN MAN HANDLE SOM PRIVATPERSON?

Nej… du skal have et cvr-nummer for at købe i shoppen.

Spørgsmål: KAN JEG BESTILLE DEMO-PRODUKTER?

Ja, sagtens. Men du skal tage fat i os, da det endnu ikke er en automatisk del af shoppen… men det kommer.

Spørgsmål: HVORNÅR SKAL I HAVE BETALING FOR EN ORDRE?

Du betaler ikke for din ordre, før levering til dig er sket. Hvis du betaler med kort, bliver beløbet først trukket efter du har modtaget dine varer. Ved betaling med Faktura er den normale betalingsfrist 8 dage netto efter levering. Det samme gælder betaling via EAN-nummer.

Spørgsmål: HVORDAN KAN JEG BETALE?

Med kreditkort, Faktura eller EAN.

Spørgsmål: KAN JEG BETALE OVER EAN?

Ja, sagtens. Du skal bare huske at indtaste EAN-nummer under dine oplysninger, når du registrerer dig som kunde.

Spørgsmål: ER DER FRI FRAGT PÅ ALLE ORDRER?

YES. Der er fri fragt på alle ordrer – store som små (indenfor DK). Kun ved bestilling af vareprøver/demoer bliver vi nødt til at bede om en fragt-betaling (hvor prisen afhænger af produktet). Men så snart det kan lade sig gøre, fjerner vi også den fragt-udgift.

Spørgsmål: HVOR LANG ER LEVERINGSTIDEN?

Leveringstiden afhænger af produktet, antal og hvilken producent/leverandør, de kommer fra. En ”løs” tommelfinger-regel er 15 arbejdsdage, men flere produkter leveres på kortere tid. Derudover kan du vælge vores express-produkter, som kan leveres på helt ned til 3 arbejdsdage. Under hvert produkt får du automatisk oplyst en leveringsdato, når du har valgt antal, farve, tryk osv.

Spørgsmål: KAN JEG FÅ LEVERET MIN ORDRE HURTIGERE END DET, DER ER ANGIVET?

I nogle tilfælde ja… men det afhænger af det enkelte produkt. Men tag endelig fat i os. Kan vi løse det, så gør vi det.

Spørgsmål: KAN JEG FÅ LEVERET PÅ EN BESTEMT DATO?

Ja, men det afhænger af, hvilket produkt, der er tale om. Tag fat i os, så kigger vi på det sammen.

Spørgsmål: KAN JEG FÅ LEVERET TIL FLERE FORSKELLIGE ADRESSER?

Ja, men det afhænger igen af, hvilket produkt, det drejer sig om. Kontakt os, og lad os høre, hvad du har behov for.

Spørgsmål: LEVERER I TIL FÆRØERNE OG GRØNLAND?

Ja, men her kan vi ikke tilbyde gratis fragt. Prisen afhænger af produktet og ordrens størrelse (vægt+volumen).

Spørgsmål: ER DE FRAGT-FIRMAER I BRUGER OGSÅ BÆREDYGTIGE?

Vores producenter/leverandører har aftaler med hver deres fragt-firma/kurér, og da vores produkter kommer fra mange forskellige producenter, bliver det derfor også til flere forskellige fragt-firmaer/kurérer (bl.a. DHL, GLS, UPS, Danske Fragtmænd m.fl.). Rent miljømæssigt sker der dog rigtig meget i transportbranchen. Som en kæmpe CO2-udleder følger et stort ansvar, og det bliver der heldigvis arbejdet hårdt på.

Spørgsmål: HVORDAN DEFINERER I BÆREDYGTIGHED?

Vi plejer at se graden af bæredygtighed, som mængden af affald, produktet efterlader. Tag f.eks. et træ… det er 100% bæredygtigt, da de visne blade (træets affald) omdannes til muld, og indgår i kredsløbet igen. Men ja, det er svært at definere bæredygtighed endegyldigt. Det vigtigste er at tage et standpunkt, som man arbejder ud fra. Det har vi gjort ved at sætte høje krav til de produkter, vi har i shoppen, og samtidig beslutte KUN at præsentere produkter, der rent faktisk gør en forskel for miljø og mennesker. HVORFOR ARBEJDER I MED FNS VERDENSMÅL?
Det gør vi, fordi det er en rigtig god måde at arbejde for en bedre verden på tværs af sprog, kulturer og store afstande. Det er en slags nyt verdens-sprog, som entydigt siger en hel del om, hvad man gør for at få en bedre verden, og hvad man sigter mod i fremtiden.

Spørgsmål: HVAD GØR JEG, HVIS JEG HAR EN KLAGE?

Så kontakter du os med det samme…. Vi er alle sammen mennesker, som engang imellem kan begå fejl. Og skulle du være utilfreds med din leverance, så sørg for at tage nogle billeder, der tydeligt viser det, du er utilfreds med. Derefter kigger vi på det, og finder en løsning, så du bliver tilfreds og glad igen :-)